Tietoa tiedonjanoisille – sitouta sisäisen viestinnän avulla

Miten sitouttaa yrityksen väki paiskimaan hommia yhteisten tavoitteiden eteen?
Miten saada hommat rullaamaan entistä sujuvammin? Lienee sanomattakin selvää, että toimivalla tiedon kululla sekä sisäisellä viestinnällä on näihin asioihin merkittävä vaikutus – ja niiden toteuttamisessa löytyy melkein aina vähän petrattavaa. Harvempi meistä on törmännyt tilanteeseen, jossa yrityksen ongelmana olisi ollut liiallinen tiedottaminen. Huomattavasti tutumpaa on kohdata pään pyörittelyä ja käsien levittelyä ”en ole kuullutkaan siitä asiasta mitään”.

Infonäyttö äänitorvena

Nyt uuden vuoden startattua on aika taas miettiä miten asioita voitaisiin tehdä tulevana vuonna entistäkin paremmin. Parhaimmillaan yrityksen sisäinen viestintä kohottaa työntekijöiden yhteishenkeä, katkaisee perättömiltä kuulopuheilta siivet, parantaa työn sujuvuutta, motivoi ja auttaa työntekijöitä ymmärtämään minkä asioiden eteen yrityksessä paiskitaan töitä. Jotta sisäinen viestintä toteutuisi mahdollisimmat tehokkaasti, tulisi myös viestintäkanavien olla helppoja käyttää ja tavoittaa työntekijät tehokkaasti.

Ihmisten sähköpostilaatikot tulvivat erilaisia viestejä, ilmoitustaulun liput ja laput ovat vaihtamatta, Intranettiin täytyy kirjautua erikseen lukemaan julkaistut tiedotteet. Viestit eivät yksinkertaisesti tavoita ihmisiä. On siis tärkeää viedä viestit sinne missä ne nähdään. Infonäytöt ovat erinomaisia sisäisen viestinnän välineitä. Ne voivat toimia tiedotuskanavana yksinään tai tukea muita käytössä olevia viestintäkanavia. Näyttöjä voidaan sijoitella yleisiin paikkoihin kuten auloihin ja taukotiloihin tai suoraan kunkin osaston tiloihin. Näin viestejä on helppo silmäillä vaikkapa lounas- tai kahvitaukojen lomassa.

Näyttöjen sisällöt voidaan päivittää etänä verkon yli esimerkiksi pääkonttoritasolta kaikkiin toimipisteisiin ja rakennusten osiin. Sisällöt päivittyvät näytöille reaaliaikaisesti ja asioita voidaan tiedottaa nopeallakin aikatauluilla. Esitettävät viestit voivat olla sekä virallisia, että keveämpiä kuten:

  • Yrityksen sisäiset rekryilmoitukset
  • Tiedotteet ja nostot Intranetistä
  • Tyky-asiat kuten henkilökuntaedut ja yhteiset tapahtumat
  • Turvallisuusinfot
  • Koulutus- ja etenemismahdollisuudet
  • Onnistumistarinat
  • Kevennykset: päivän mietelauseet, kuvat yhteisiltä tyky-päviltä tai vaikkapa toimitusjohtajan murjaisemat vitsit

Vain mielikuvitus on rajana!

Sisäisen viestinnän merkitys sen kun kasvaa

Sisäisen viestinnän tärkeys korostuu entisestään maailmassa, jossa tieto on saatavilla parilla klikkauksella tai vain nopeilla vilkaisuilla. Digital signagen käyttö sisäisessä viestinnässä kasvaa jatkuvasti puhtaasti sen takia, että sen on sisäisen viestinnän muotona todettu parantavan yrityksen toimintaa.

Ota sinäkin härkää sarvista, motivoi joukkosi ja vie viestisi sinne missä ne nähdään. Erilaisiin näyttövaihtoehtoihin voit tutustua esimerkiksi Tuotteet-sivullamme.

Hyvää viestinnällisempää vuotta 2018!